Перегляд одного допису
Старий 15.12.2011, 02:55   #497
Leo N
Акваріуміст
------
 

Реєстрація: 22.03.2010
Дописи: 1.271
Подякував(ла): 2.799
Подякували 7.238 разів в 1.205 дописах
Репутація: 7657

Меценат Акваріуміст року Акваріуміст року Акваріуміст року Акваріуміст року Акваріуміст року 

Типово Рекомендації початківцям по організації свого першого акваріума.

При запуску першого акваріума у початківців виникає безліч непростих запитань, на які, зрештою, досить просто знайти відповіді, але для цього треба перелопатити безліч тем та відсіяти цілі томи зайвої і не завжди потрібної інформації. Не претендуючи на істину у останній інстанції, коротко опишу організацію, оформлення і запуск акваріума з невибагливими живими рослинами і рибами.

Вибір акваріума.

Почнемо з вибору і придбання самого акваріума. Існує помилкова думка, що значно простіше починати своє знайомство з акваріумістикою з невеличкого акваріума, яка завжди нагадує мені відомий анекдот про басейн, який наповнять водою лише після того, як зацікавлені навчаться добре стрибати у нього без води. Отож, створення справді красивого маленького акваріума з живими мешканцями, це як би вищий пілотаж у акваріумістиці і починати бажано з акваріума, ємністю не менше ніж сто літрів. У такому акваріумі значно легше утримувати біологічну рівновагу (і складніше її порушити) і можна утримувати більше красивих рибок (а це "хвороба" усіх початківців, через яку проходить кожен другий акварист). Не варто починати своє знайомство з акваріумістикою з нестандартних, наприклад дуже вузьких. чи надто високих акваріумів, бо з ними буде значно більше мороки. Ідеальні пропорції акваріума, це коли довжина становить 2 - 2,5 висоти, а висота відповідає ширині. Довжину акваріума слід вибирати таку, щоб потім не виникали проблеми з підбором ламп для його освітлення. Стандартні довжини лінійних люмінісцентних ламп слідуючі: Т8 18 Вт - 590 мм, 30 Вт -895 мм, 36 Вт - 1200 мм; Т5 24 Вт - 549 мм, 39 Вт - 849 мм, 54 Вт - 1149 мм. Спеціально не подаю усіх існуючих розмірів лінійних ламп, бо менші за розмірами мало придатні для освітлення акваріумів, проміжні розміри є дефіцитними і надто дорогими, а довші ніж 1200 мм початківцями використовуються не часто.

Вибір місця і встановлення акваріума.

Перед придбанням акваріума бажано точно визначити місце, у якому він буде встановлений, тому, що будь яке його переміщення, в подальшому, може призвести до неприємних наслідків. Найкраще, коли акваріум знаходиться у такому місці, щоб за його мешканцями можна було зручно спостерігати, розташувавшись на дивані чи у кріслі. Неприйнятним є місце де проходить значний рух і часті та гучні звуки (наприклад, двері, що голосно стукають і т.п.). Не дуже добрий варіант, коли на акваріум потраплятиме пряме сонячне проміння і, якщо не існує альтернативи, сонячні промені повинні освітлювати його відносно короткий проміжок часу і, бажано, тільки одну з його бокових стінок. Тобто ідеальний варіант розташування акваріума боковою стінкою до вікна, яке виходить на північну сторону. Допустимо, якщо кімната знаходиться з східної, чи західної сторони і абсолютно не придатна південна сторона, бо, у такому випадку, без додаткових заходів по обмеженню кількості природного освітлення, нашестя водоростів і перегрів акваріума влітку Вам гарантовані.

Акваріум необхідно встановити на горизонтальну стійку поверхню, котра здатна витримати його вагу. Зверніть увагу на те, що заповнений водою акваріум не можна буде переносити чи пересувати. Якщо акваріум має по периметру дна пластмасову рамку (приклад - Juwel), він встановлюється безпосередньо на поверхню тумби. В іншому випадку на поверхню спочатку треба покласти пористу прокладку: ізолон, пінопласт, туристичний килимок (поролон не годиться!) товщиною не менше 5 мм.
Виробники акваріумів часто виготовляють і тумби розраховані для їхньої установки. Це найпростіший варіант вибору тумби, хоча й не найдешевший. Можна замовити тумбу у меблярів, наголосивши на тому, що на ній стоятиме акваріум вагою ХХХ кілограмів. Значна частина меблевих «фахівців», почувши таке уточнення, чомусь відразу сумнішає .
Якщо ви вирішили поставити акваріум на вже існуючу меблеву тумбу, то врахуйте, що вони не розраховані на те, щоб витримати доволі значну вагу акваріума.
Тумба не годиться для установки акваріума якщо
- стільниця розміщена між вертикальними боковими стінками а не лежить на них зверху
- задня стінка виготовлена з картону
- стільниця не лежить на вертикальних опорах мінімум через кожні 50-60 см.

В такому випадку тумбу потрібно буде укріпити додатковими конструктивними елементами, що вимагатиме додаткових витрат.

Зауважте, що меблеві плити не є водостійкими, тому торці плит мають бути захищені від вологи. Допомагає нанесення на поверхні тумби засобу догляду за меблями на основі натурального воску.

Грунт.

У ролі акваріумного грунту початківцям найкраще використовувати обкатаний кварцевий пісок, чи дрібну кварцеву ж гальку. Різними фірмами, які займаються торгівлею акваріумними грунтами, пропонується кварцевий пісок найрізноманітнішніх кольорів і фракцій. Трішки гірше для першого акваріума підійде базальтова, або гранітна крихта, головне через її гострі краї і відносну нейтральність до води. Для акваріума з живими рослинами і не надто активними рибами (маються на увазі такі, що не риють грунт), найкраще використовувати грунт, фракцією не менше одного міліметра і не більше трьох - в ідеалі його розміри мають становити 1,5 - 2.0 мм. Абсолютно не пасують для рослинних акваріумів дуже світлі, білі грунти, особливо мармурова крихта, галька з великим вмістом вапняку чи морська, які виділяють у воду кальцій і роблять її надто жорсткою, такою, що не годиться для вирощування рослин. Найгарніше у таких акваріумах виглядає сірий, чорний, чи темно-коричневий кварцевий пісок, чорний базальт або чорний чи червоний граніт. Такий темний грунт дуже гарно контрастує з яскравими рослинами та рибами.
З власного досвіду стверджую, що для більшості поширених у акваріумах любителів рослин, достатній шар грунту становить 5 см.

Для того, щоб придбати грунт, що Ви вподобали, треба порахувати необхідну його кількість. Кількість грунту можна порахувати, замірявши площу дна і помноживши на товщину грунту. Припустимо, що у Вас площа дна становить 120 х 40 см = 4800 см2 (48 дм2). Товщина грунту 5 см, тобто Вам треба буде 48 дм х 0,5 дм = 24 літри х 1,6 (коефіцієнт переводу об'єму у вагу, залежить від фракції грунту) = 38,4 кг грунту. Краще відразу брати грунт з "запасом", щоб потім, при необхідності, досипати, а зайвий можна завжди використати у слідуючому акваріумі, чи обміняти його на щось інше з колегами. Придбаний грунт можна протестувати, помістивши невелику кількість добре промитого і висушеного грунту у скляну посудину і потрошку додаючи до нього 20 - 30 відсотковий розчин соляної кислоти з водою. Можна також використати для такого тестування розчин для промивки колонок, який продається у господарських магазинах. Нейтральні грунти, при тестуванні, не реагують на рідину, або реагують досить короткий проміжок часу. Тестування грунту проводити тільки на відкритому повітрі!

Перед застосуванням грунту у акваріумі його треба добре промити (до чистої води) і після цього розстелити його у акваріумі рівномірним шаром, можна трішки з нахилом до передньої сторони. Також можна укріпити такий похило розташований грунт цікавим камінням, створивши своєрідні тераси.
Покажу кілька фотографій акваріумних грунтів, які найбільше пасують для акваріума з рослинами і прісноводними рибами.

Кварцевий пісок суміш:



Кварцевий пісок білий:



Кварцевий пісок сірий:



Кварцевий пісок коричневий:



Кварцевий пісок чорний:



Крихта базальтова:



Крихта гранітна сіра:



Крихта гранітна червона:



І ще кілька фото грунтів, які не зовсім підходять для акваріумів з прісною водою.

Галька річкова:





Галька морська:



Мармурова крихта:





Оформлення акваріума.

Як правило, початківці стараються максимально "прикрасити" свій перший акваріум різноманітними водолазами, амфорами, скринями зі скарбами і затонувшими кораблями. Не робіть цього! Усьому цьому непотрібу не місце у акваріумі і коли Ви побачите справжні природні акваріуми, Вам буде соромно за свої міщанські "прикраси". На цьому форумі, у різних темах є безліч цікаво оформлених акваріумів, варто лише не полінуватися і пошукати і у Вас буде безліч зразків для наслідування. Спеціально не буду давати посилання на красиві фото оформлення акваріумів з рослинами, при бажанні, Ви знайдете їх безліч на нашому форумі. Краще покажу кілька простих і красивих малюнків присвячених дизайну акваріума з моєї улюбленої книги для початківців "Твій акваріум" Ганса Фрея:





І ще кілька гарних малюнків по композиції, підбору риб і рослин для біотопних акваріумів:









Вода.

Далі акваріум можна наповнити відстояною водою (не менше доби) і, бажано, додати хоч би 20 відсотків води з благополучного акваріума, або використати спеціальні бактерії для запуску акваріума. Завдяки цьому у акваріумі швидше почнуться біологічні процеси і встановлення біологічного балансу. Якщо потрібна велика кількість води, а відстояти ніде, то можливий варіант з заливкою води просто з водогону, але, у цьому випадку, воду з акваріума, чи стартові бактерії краще буде додати за день-другий. Слід зауважити що більшість акваріумних рослин потребує відносно м’якої води з нейтральною кислотністю, а вода з водогону більшості населених пунктів Західної України аж ніяк не відповідає цим параметрам і, у більшості випадків, є жорсткою і слаболужною.

Для того, щоб контролювати початкові параметри води бажано придбати хоч би три найпростіші тести, а саме кислотності (рН), загальної жорсткості (gH) і карбонатної жорсткості (kH).

Фільтрація.

Після заповнення акваріума водою треба встановити і підключити фільтр та обігрівач з терморегулятором. Освітлення вмикати поки що не можна! У перші кілька днів бажано кілька разів промити скло та періодично злегка здіймати каламуть з поверхні грунту і кілька разів на день промивати фільтруючий елемент (губку), щоб забрати з води максимум механічних домішок. Якщо у акваріум наливалася попередньо не відстояна вода, то перемішування грунту потрібне інтенсивніше.

Застережу Вас від поширеної помилки усіх початківців, які вважають, що акваріумний фільтр повинен бути маленьким і непомітним, що не псувати загального вигляду акваріума. Як правило, такі розмірковування приводять до купівлі найменшого Aquael FAN Mikro, FAN Mini або, у найгіршому випадку, якогось з фільтрів-маляток з асортименту фірм Atman - SunSun - Resun. Не маю нічого проти таких пристроїв і сам використовую їх у маленьких акваріумах з мінімальною кількістю мешканців, але фільтри з таким маленьким об’ємом фільтруючих матеріалів не придатні до акваріумів, ємністю понад 30 - 40 літрів, до того ж ще й з досить щільною посадкою гідробіонітів. Безумовно, що для акваріума з рослинами і рибами найкращим вибором буде зовнішній фільтр - каністра, або, у крайньому випадку, внутрішній фільтр з більшим об’ємом фільтруючих матеріалів, як то Aquael Turbo Filter NEW 500 і старші моделі цієї ж лінійки. Альтернативним варіантом внутрішнього фільтру може стати звичайна помпа - голова з великою поролоновою губкою, яка забезпечить достатню площа для поселення бактерій. Голови бувають різні - дешевші і дорожчі і не слід гнатися за показною дешевизною "китайців", бо використовуючи їх у своєму акваріумі протягом кількох років Ви витратите значно більше коштів на електроенергію, ніж при використанні аналогічних приладів від європейських виробників. З результатами тестування акваріумних помп різних виробників можна ознайомитися у моїй статті "Порівнювальний тест акваріумних помп".

Ще додам, що будь який фільтруючий матеріал, який застосовується у фільтрах, перед застосуванням його у акваріумі обов’язково треба промити, а поролонові губки, що мають сильний "хімічний" запах, краще вимочити протягом кількох днів, якомога частіше змінюючи воду.

Обігрів.

Тут усе просто, обігрівачів з терморегулятором пропонується безліч і вибір залежить виключно від Ваших фінансових можливостей. Не рекомендую лише використовувати надто дешеві обігрівачі маловідомих китайських брендів, як то Xilong, Minjiang, China ltd і інші до них подібні - це гроші викинуті на вітер. Як на мене, то цілком прийнятним, ідеальним по співвідношенню ціна/якість є продукція фірми Atman з серії HT.
Потужність обігрівача підбирається відносно ємності акваріума і, найчастіше, має становити 1 Вт на 1 літр ємності акваріума. Тобто 25 літрів - 25 Вт, 150 літрів - 150 Вт. Саме така потужність забезпечить стабільність температури у акваріумі, при температурі у приміщенні не нижче 18°С і не перегріє воду до критичної температури, у випадку, коли терморегулятор вийде з ладу.

Рослини.

На третій - четвертий день треба залишити фільтр у спокої, щоб у ньому створилася колонія корисних бактерій та можна починати садити рослини і вмикати освітлення. Рослин чим більше - тим краще, для початку бажано невибагливі і швидкоростучі, які забиратимуть з води максимум поживних речовин: валіснерії, елодеї, роголистник, лимонник, гігрофіла вузьколиста, людвігія, з плаваючих ряска, пістія, річчія і т.п. Досить непоганих результатів при запуску нового акваріума вдається досягнути при висаджуванні великої кількості такої відносно нової рослини як геміантус мікрантемоїдес (Hemianthus micranthemoides).

Усі перераховані рослини краще виглядають посадженими більшими, чи меншими групами, але ніяк не менше ніж по п’ять - десять стебел. Для початку буде краще взяти менше видів рослин і придбати більшу кількість одного виду, ніж купити "кожної тварі по парі"

Подам фотографії кількох видів невибагливих рослин, придатних до посадки у новий акваріум.

Роголистник (Ceratophyllum):



Елодея (Elodea):



Ще один вид елодеї (який, достеменно не відомо, але значно гарніший ніж перший, що показаний вище):



Гігрофіла вузьколиста (Hygrophila angustifolia або Hygrophila salicifolia):



Лимонник (Nomaphila stricta або Nomaphila corymbosa):



Валіснерія вузьколистна (Vallisneria var. nana):



Людвігія повзуча (Ludwigia repens):



Річчія (Riccia fluitans):



Пістія (Pistia stratiotes):



Геміантус мікрантемоїдес (Hemianthus micranthemoides):



Освітлення.

Практика показує, що у акваріумах з невибагливими рослинами, цілком вистачає освітлення лінійними люмінісцентними лампами потужністю близько 0,5 Вт на літр води (при висоті водяного стовпа 40 - 45 см). На початках існування акваріума не слід вмикати освітлення більше ніж на 5 - 6 годин на день. Найкраще, коли світловий день починається і закінчується у один і той самий час, тобто ідеальний варіант це використання таймера для увімкнення та вимкнення освітлення. Нормально функціонуючий акваріум повинен освітлюватися не менше 10 і не більше 14 годин на добу, в ідеалі 12, бо саме така тривалість дня у екваторіальній частині нашої планети. Спектр освітлення найчастіше комбінується з двох видів люмінісцентних ламп з різною тепловою температурою. Для красивої кольоропередачі, щоб підкреслити кольори риб, у передній частині акваріума встановлюється лампа з високою температурою (6400 - 10000 К), за нею друга лампа теплого спектру (2700 - 4100 К) для гарного розвитку рослин. Якщо ламп більше, то вони розташовуються почергово, через одну. Значного збільшення ефективності освітлення і збільшення світловіддачі дозволяють досягнути світловідбивачі, які встановлюються над лампами. Коструктивні особливості деяких з них дозволяють збільшити світловіддачу навіть на 50 відсотків. Якщо є така фінансова можливість, то краще відразу планувати для освітлення лампи Т5. Початкові витрати вийдуть більші, але за рахунок економії електроенергії і більшого ресурсу ламп вийде майже на одне і те ж.

Подача повітря (аерація).

Як на мене, то компресор, для подачі повітря, обов'язковий, бо при великій кількості рослин, рибки можуть відчувати кисневе голодування у нічний час. Також можна вмикати компресор на ніч і вимикати при включенні освітлення, використовуючи таймер, щоб зменшити у світлу частину доби "вимивання" конче необхідного для нормального розвитку рослин вуглекислого газу з акваріума.

Найпоширеніша помилка, яку найчастіше роблять початківці, це вимкнення компресора на ніч, бо "заважає спати". Цього робити не можна, бо рослини, які у світлу пору доби виділяють кисень, вночі починають його активно споживати, провокуючи у акваріумних риб кисневе голодування і, часто, отруєння, послаблення імунітету та, як наслідок, хвороби.

Компресор найкраще відразу придбати двохканальний і з регулятором продуктивності. Це забезпечить Вам резерв, на випадок потреби у додатковій точці аерації (напр. відсадок, карантинний акваріум чи нерестовик). При розташуванні компресора нижче рівня води у акваріумі слід обов’язково придбати і зворотні клапани, щоб не наробити потопу у квартирі після випадкового відключення електроенергії.

Риби.

Через тиждень після висаджування рослин, можна поселити перших рибок. Бажано невибагливих: гуппі, меченосців, даніо реріо, кардиналів і т.п. Тут теж треба продумати зазделегідь, яких конкретно рибок Ви плануєте утримувати: прочитайте доступну інформацію про них, умови утримання і, найголовніше, розміри, яких вони досягають та їх харчові уподобання, щоб не сталося так, що через якийсь час котрісь з Ваших улюбленців просто пообідають своїми мирними співмешканцями. Для цього бажано зробити попередню "розвідку" і пройтися наявними зоомагазинами з записником і занотувати усіх рибок, які сподобалися, а потім посидіти кілька годин у інтернеті, вивчаючи сумісність і умови утримання.

Запам'ятайте просту пропорцію, на одну рибку довжиною 20 - 30 мм повинно припадати не менше 3 літри води, а довжиною 70 - 100 мм - понад 30 літрів. Детальнішу інформацію про щільність посадки риб у акваріумах можна почерпнути тут.

Годівля риб.

Ми дійшли до розділу, з яким пов’язана більшість проблем. А виникають вони у початківців саме через перегодовування риб у акваріумі. У перші дні, після запуску акваріума і поселення перших мешканців: рибок, креветок чи равликів, найзахоплюючим моментом, для якого збирається все сімейство (а особливо діти) є саме годівля риб. Рибки ж такі активні, так швидко, одна поперед другою, ловлять корм... А через годинку - дві: "А можливо вони вже зголодніли? Он як дивляться з акваріума на нас і тримаються біля переднього скла." І ще раз і ще, а потім дружина (чоловік), проходячи повз трішки сипнув. Потім доця. А меншенький, скориставшись тим, що всі вийшли з кімнати і собі... Рибки переїдають і у них починаються проблеми з травленням, вони жиріють, втрачають здатність до розмноження і у них послаблюється імунітет, частина корму потрапляє у грунт і він закисає, псуючи воду. З бактеріальним спалахом не справляється фільтр - вода стає як молоко і неприємно пахне, рослини покриваються слизьким нальотом... Наступного дня зливаємо воду з акваріума і, поки рибки перебиваються у відрі, перемиваємо грунт та рослини і... наша пісня гарна й нова...

Здорових дорослих рибок треба годувати один раз на день, максимум два. Краще коли це робить один з членів сім’ї, або, у крайньому випадку, хтось з дітей під обов’язковим наглядом дорослого. Заданий корм повинен бути спожитий протягом кількох хвилин. Донним рибам корм повинен вноситися окремо, перед вимкненням освітлення і у такій кількості, щоб на ранок від нього не залишилося жодних слідів і не було найменшого помутніння води. Один день на тиждень, для дорослих риб, повинен бути розвантажувальним.

Вся родина повинна розуміти, що перегодовування акваріумних мешканців до добра не доводить!

При написанні цієї статті були використані малюнки з книги Ганса Фрея "Твой аквариум" (Hans Freig "Aquarienpraxis kurz gefast"), фото з інтернету і мої власні. Для створення розділу "Грунт" були частково були використані фото з сайтів ІМ "Арована" і kamni-market. Під час написання статті було запущено два нових акваріуми
__________________
Представник інтернет - магазину "Арована" у м. Нововолинську.

Востаннє редагував Roman71: 25.12.2011 о 12:21.. Причина: редагування згідно бажання автора
Leo N зараз поза форумом   Відповісти з цитуванням
57 користувачів подякували Leo N:
apelsyn (11.10.2013), APload (25.12.2011), Atman  (15.12.2011), biabuchja (15.12.2011), Bobus (15.12.2011), cc.alexx (27.12.2011), drap4uk (24.12.2011), estet (29.03.2013), Gemeni (15.12.2011), Gonduras (15.12.2011), konon (16.12.2011), KRUKOR (15.12.2011), KRustik (15.12.2011), mani29 (22.12.2011), military (03.02.2012), Myron (15.12.2011), navy (15.12.2011), oleh75 (15.12.2011), OlgaPr (01.12.2014), pozhar (18.12.2011), rmp0811 (23.12.2011), Rom (21.12.2011), Roman71 (15.12.2011), ROMANO  (09.01.2012), Rostyk (15.12.2011), Rybkaigor (17.12.2011), shevshenko75 (18.12.2011), Silvan (15.12.2011), Slayder (22.10.2013), StarSamurai (15.12.2011), Syvyy (27.12.2011), Tetyana (22.11.2013), TORNADO (03.02.2012), Vasia1985 (15.12.2011), vi_ki (16.12.2011), vlysov (15.12.2011), Александр11 (15.12.2011), астрик (21.02.2012), АшДваО (15.12.2011), ВасилийМетролог (15.12.2011), Володимир Романович (07.05.2012), Данило (30.01.2012), кум (20.10.2012), Марта (15.12.2011), Ніфка (15.10.2012), ОРЕСТОВИЧ (27.01.2012), Охват Марьян (29.12.2011), Петрович (15.12.2011), Роо (15.12.2011), СейФ (15.12.2011), Сомбра (15.12.2011), тернеция (15.12.2011), Толя 80 (14.01.2012), юрик33 (15.12.2011), Я ВЕСЕЛА І КМІТЛИВА (15.12.2011), Ярик (15.12.2011), Ярослав (15.12.2011)
Реклама